Fluor Tomi Mizu számának műelemzése

2012.07.09 11:42

 

Kapcsolódó linkek..

https://embers-eg.webnode.hu/news/fluor-tomi-mizu-szamanak-muelemzese/

https://embers-eg.webnode.hu/news/zene-mint-fegyver-az-emberi-tudatra-ebredes-ellen-/

https://embers-eg.webnode.hu/news/egyre-szomorubb-es-zavarosabb-a-modern-popzene/

https://embers-eg.webnode.hu/news/a-media-befolyasa-lady-gaga-judas-klippelemzes/

https://indavideo.hu/video/Lady_Gaga_-_Bad_Romance_klipelemzes_Figyeljetek_a_mediat_hogy_tudjatok_hogyan_iranyitanak_bennet

https://indavideo.hu/video/Lady_Gaga_-_Alejandro_Klipelemzes

https://embers-eg.webnode.hu/news/lady-gaga-marry-the-night-klipelemzes/

https://embers-eg.webnode.hu/news/milyen-peldat-mutat-a-viva-tv-/

https://embers-eg.webnode.hu/news/bye-alex-kedvesem-cimu-szamanak-alternativ-muelemzese-/

 

Akinek van cseperedő gyermeke vagy ismerettségében, az talán tudhatja, hallhatja tőlük-felőlük mekkora beleéléssel dudorásszák éneklik ezen kategória énekeseinek a zenéit. Jópofa szó se róla, de talán pár évnyi ilyen zene hallgatás tökéletesen elég lesz ahhoz gyermekeink számára, hogy elültetődjék egy olyan viselkedési forma-norma, amelyik játékszerként tekint egy emberre, legyen ez adott esetben lány vagy fiú.

El lehet bagatellizálni e  dolgot, a kérdés az, hogy érdemes e?!

 

 

 

 

A Mizu című szám műelemzését olvashatod itt. Van ebben valami igazság, hogy mi is a mondanivalója ennek a zenének.
   
Elemzés:
   
A költő nem sokat teketóriázik, azonnal szituációba helyezi az olvasót az első két sorral.
"Zúzunk az éjszakában
én meg pár haver”

A zúzás tevékenység tulajdonképpen nem jelent semmit. Talán a „létezünk az éjszakában” lenne a közérthetőbb formája. A költő szóhasználatát némi művészi túlzás jellemzi, mintha az éjszakában való létezést valamilyen erős hang, vagy fényhatás kísérné. A második sorból az is kiderül, hogy a költő nem egyedül csinálja a zúzást.

A következő két sorban némi képzavar érezhető. A dolgok állásáról érdeklődik a hallgatótól, de a választ meg sem várva egy örök érvényű igazságot sző mondanivalójába, mely szerint ha menni kell, hát menni kell.


„na mondd csak, mi a pálya
ha hívnak, menni kell”

Miután meggyőződhettünk a költő bölcsességéről, egy újabb képzavarral találjuk szembe magunkat:

„régóta nincs kiút
csak lányok és fiúk”

A költő míves soraiban tudatja abbéli elégedetlenségét, hogy csak két neme létezik az emberi fajnak. Csak lányok, és fiúk, és ebből hiába is keresnénk kiutat. Aztán mégiscsak elégedett ezzel az állapottal:

„nekem bejön ez a szitu”

Ezek után tanúbizonyságot tesz – zsenge kora ellenére – hiperrealista látásmódjáról:

„Csak akkor bulizom, ha úgy van
és általában úgy van”

Csak akkor megy mulatságba, amikor úgy van, vagyis amikor mulatságba megy. És általában olyankor mulatságba megy. Ezen a ponton érezhető Dali festészetének hatása, vagy valamilyen szintetikus tudatmódosítóé. A költő fontosnak tartotta, hogy a hallgatóval megossza elérhetőségét:

„lenn megtalálsz a klubban”

A költő, mintegy nyomatékosítja mondanivalójában, hogy elégedett az állapottal, tetszenek neki a hallgatóról keringő bárgyú történetek. Aztán szeretné a hallgatót valami meggondolatlanságra bírni. Remélhetőleg nem a hegyoldalt akarják felgyújtani:

„nekem bejön ez a szitu
a sok buta sztori rólad
csináljunk most olyat,
amit megbánunk majd holnap”

Ezek után a költő megszólítja hallgatóját (feltételezve, hogy az nőnemű, és szintén zsenge korú), és egy gyermeteg hasonlattal megpróbálja közösülésre bírni azt:

„Kicsilány, óóó, szia, helló!
álljunk össze, mint két kicsi legó”

A következő sorokban újból képzavarral szembesülünk:

„na figyu már, mondom mi a szitu
te lány, én meg fiú
na mizu, mizu, mizu?”

Felhívja a hallgató figyelmét a nemek közti különbségre, és ezután roppant nyomatékosan, önmagát háromszor is megismételve érdeklődik a dolgok állása felől. Aztán egy hirtelen váltással másnap reggel lesz A költő ekkor szemlélteti a hajnalhasadtát, mellyel ellentétben áll az általa bonyolított mulatságok”keménységével”. Nyilván itt a jó ízlés határait feszegető mulatozásra utal a költő:

„A klubok rég bezártak
a város felébred
világos van, de nálam
a bulik kemények”

A költő nem rejti véka alá trehány életmódját. Erre egyetlen sort szentel csupán. Aztán – nyilván a divatos „afterparty” szó rövidítésével tudatja, hogy a mulatság utóéletének egy szoba ad otthont. A hallgatót megpróbálja házipornó készítésére bírni. Undorító:

„a cuccok szétdobálva
after a szobában
te és én a félhomályban
filmezünk az ágyban?”

Ez után némi anakronizmussal újra belecsöppenünk a mulatságba:

„Te is tudod, hogy van
ha Tomika felbukkan
partyszemcsiben a klubban
sapiban meg színes cuccban
az F-L-U-O-R
a partyállat, ezt tudnod kell
mer' az élet csak úgy lesz jó
ha felpörög, mint az electro”

A költő kissé túlértékeli saját személyét, hiszen feltételezi, hogy a hallgató tisztában van azzal, milyen jelenség, amikor a költő megjelenik egy társastánc-összejövetelen. Ha mégsem lenne tisztában a hallgató ezzel, a költő kisegíti saját küllemének leírásával. A megjelenésének elemzésével kiderül, hogy a költő mentalitása a 16 év alatti ifjú hölgyekben férfias benyomást kelt, így nyilvánvaló, hogy a költemény nekik szól. Az általa viselt holmik becézett megnevezésével a költő maga ugrasztja ki a nyulat a bokorból. A napszemüveg, és a sapka becézett megnevezése, valamint a tiri-tarka ruházat viselete megkérdőjelezi a költő nemi identitását. Ezzel a költemény koncepciója is felborul, hiszen az olvasóban jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a költő vajon valóban csak a megszólított ifjú hölgyekhez vonzódik? Ezt megerősítendő a költő önmagát „partyállat”-nak, vagyis gátlástalan, féktelen ösztönlénynek titulálja. A férfi hallgató ezen a ponton összeszorítja a combjait rémületében. A költemény lezárásaként a költő tudatja, hogy számára csak akkor van értelme az életnek, ha az zajlik, mint egy divatos, effektekkel teletűzdelt zajfüzér, amit némi túlzással zenének nevez korunk ifjúsága.

A költemény tartalmi, és formai értéke a nullához közelít, kizárólag erőteljes alkoholos, vagy kábítószeres behatás alatt képes élményt nyújtani. A célkorosztály, valamint a költeményben leírt szándékok összegzésénél felmerül a költő büntetőjogi felelőssége, hiszen kiskorú lányokat kér intim együttlétre, és szexuális tartalmú filmek készítésére.
 
 
 
 
 

Téma: Fluor Tomi Mizu számának műelemzése

Nincs hozzászólás.

Új hozzászólás hozzáadása