Indián gyógymód
Előzmények:
https://embers-eg.webnode.hu/news/indian-ima/
https://embers-eg.webnode.hu/news/indian-horoszkop/
https://embers-eg.webnode.hu/news/indian-bolcsessegek-/
https://embers-eg.webnode.hu/news/olvasmany-elmenyek-ii-carlos-castaneda-ixtlani-utazas-reszlet/
Az indiánok gyógyító tudománya
Levegő, föld, víz és tűz. Ennek a négy elemnek az erejét használták fel az indián gyógyítók az egészség megőrzése érdekében.
Az észak-amerikai indián törzsek gyógyító tudású férfijai és asszonyai az évszázados hagyományokban és a természetben hisznek. Úgy tartják, hogy az, aki összhangba kerül a természeti erőkkel, rendszeresen figyel a belső hangjára, és komolyan veszi a test, a szellem és a lélek egységének fontosságát, megóvhatja az egészségét.
Tűz: töltődjön fel!
Az indiánok elképzelése szerint a tűz az az erő, amelyik mindent életben tart, biztosítja számukra a meleget és a fényt, valamint összekapcsol bennünket a kozmosszal. Üljön le egy égő gyertya elé. Érezze a meleget, és félig behunyt szemmel figyelje a tüzet! Képzelje el, ahogy minden egyes belégzéssel egyre jobban és jobban elárasztja belülről a melegség, a kilégzések során pedig a test hője kifelé áramlik.
Közben koncentráljon a kívánságaira: képzelje el, miként ragyogja be a tűz fénye ezeket a vágyakat. Kérje meg, hogy adjon Önnek elegendő energiát a tervei megvalósításához. Ez a rövid meditáció egész napra feltölti majd erővel!
Víz: felejtse el a negatívumokat!
Ez a folyékony elem az érzelmeinkhez, a fantáziánkhoz és az álmainkhoz kapcsolódik. A víz nemcsak a testünket tisztítja meg, de az érzelmei életünket is. Próbálja ki zuhanyozás közben! Képzelje el, miként lélegzi be a víz energiáját és frissességét, miként fújja ki magából a terhes gondokat, és hogyan mossa le magáról a negatívumokat szappanozás, majd tusolás közben Ha szeret szaunába járni, ajándékozza meg magát egy igazi indián ceremóniával! Ehhez előzetesen tisztítsa meg a helyiséget szárított zsályából készült füstölővel. A ráhangolódás érdekében néhány percre hunyja be a szemét, és próbáljon meg "belülről" is megnyugodni. A szaunában tilos beszélgetni! Ezután képzelje el, amint minden nyomasztó érzése távozik és elillan a pórusain keresztül. Utána tisztának és könnyűnek érzi majd magát, de pihenjen legalább fél órát, hogy a vérkeringése helyreálljon. Fontos, hogy két nappal korábban már ne igyon alkoholt!
Levegő: megtisztítja a szellemet
Levegőre főleg az agyunknak van szüksége, hogy megfelelően tudjon teljesíteni. Az indián sámánok ezért kapcsolták össze az agyat, a szellemet és az értelmet ezzel az elemmel. Minél tisztább és frissebb a környezetünkben lévő levegő, annál jobban érezzük magunkat, és annál könnyebben tudunk tisztán gondolkodni. Megfelelő légzéssel pozitív irányba befolyásolhatjuk a szív-és keringési problémákat vagy az asztmát, de a félelmek és a stressz leküzdésében is segít. Ha valami nyomasztja, hívja segítségül a levegő energiáját, és ligetben, erdőben tett, rövid séta közben próbálja ki a következő gyakorlatot!
1.Lépés: Tudatosan lélegezzen be, érezze, hogyan árad befelé a levegő, kitisztítva a fejét. Közben számoljon el négyig
2.Lépés:Számoljon ismét négyig, ezalatt fújja ki a levegőt, közben pedig engedjen el minden egyes negatív gondolatot!
3.Lépés: Ismét lélegezzen be, közben pedig figyelje, könnyebbnek érzi-e magát. Képzelje le a fejét egy nyitott ablakú házként, ami lágy szellő jár át.
4.Lépés: Látja, miként fújja ki a szél a port a házból? Addig folytassa ezt a gyakorlatot, amíg teljesen tisztának nem érzi a fejét!
Föld: erősíti a testet
Hány lépést tett meg ma? Biztosan lényegesebben kevesebbet, mint az elődeink, akiknek kilométereket kellett gyalogolniuk. Pedig testük még mindig ugyanezt a mozgásmennyiséget igényli. Ha sokat ülünk, gyengül a vérkeringésünk, feszültnek érezzük magunkat, és minden apróságra idegesen reagálunk. Az indiánok elképzelése szerint ilyenkor a Föld-elem nincs egyensúlyban. Hogy ezt elkerülje, amikor csak teheti, iktasson be egy-egy rövid sétát. Az is jót tesz, ha nyújtó gyakorlatokat végez. Álljon egyenesen, emelkedjen lábujjhegyre és kezdjen el egy helyben járni. Közben lélegezzen egyenletesen, mindkét kezét emelje a feje fölé és kulcsolja össze! Ezután egyenes tartással lassan hajoljon előre, közben a talpát tegye a talajra. Meg tudja érinteni a kezével? Meglátja, idővel egyre lazább lesz, és végül már a homlokát is hozzá tudja majd érinteni a lábához! Belégzéskor egyenesedjen ki és nyújtózkodjon felfelé. Négyszer ismételje meg a gyakorlatot. Élénkíti a vérkeringést, elűzi a fáradtságot és segít ellazulni.
Mielőtt az asztalhoz ül...
Az indiánok szerint minden, amit megeszünk, a föld ajándéka, így egészséges ételekkel a Földelemet erősíthetjük magunkban. Nemcsak az a fontos, mit veszünk magunkhoz, hanem az is, hogyan!
Helyes kombináció:
Egyes élelmiszereket nem szabad együtt fogyasztani: Ilyeneket például:
1. a keményítőtartalmú ételek (burgonya, rizs, tészták) hússal, gyümölccsel, sajttal és édességgel. Legjobb, ha zöldségekkel fogyasztjuk.
2. Húst vagy halat tejtermékekkel, édességgel vagy gyümölcsökkel.
Ezeket is inkább zöldséggel egye!
3.Citrusfélék tejtermékekkel.
Alapanyagok: Törekedjen arra, hogy hazai származású zöldségeket és gyümölcsöket egyen!
Csökkentse a hús-, az alkohol - és az édességfogyasztást, ezek ugyanis savat képeznek! Ideális esetben az általunk elfogyasztott ételek 80%-ának zöldségnek és gyümölcsnek kellene lennie.
A sámánok
A sámán szó a mandzsu-tunguz saman, haman szóból származik, jelentése tudó, tudós. A bronzkorban alakult ki a nomád életmódot folytató népek között. Kissé megváltozott formában, de tovább élt az állattenyésztő, növénytermelő népeknél. A sámánt egy közösségen belül nagy tisztelet övezi, mert tud kommunikálni a szellemekkel, gyógyító, lélekvezető, térben és időben távoli dolgokat tud látni, ezen kívül költő, énekmondó és előadó; mindez társadalmilag megkülönbözteti a többiektől. Hivatásának következtében mentesül a vadászat, halászat és termelési munkák alól, ezért a közösség feladata, hogy ellássa őt. A sámánizmus a természet tiszteletén alapuló ősi hiedelemrendszer, kapcsolatban áll az animizmussal, amely minden élőnek és élettelennek lelket tulajdonít, és a totemizmussal, mely a nemzetség őseként állatot tisztel. Nem tekinthető különálló vallásnak, mert nincs filozófiai és morális rendszere.
A sámánisztikus világkép szerint a világmindenség hármas felosztású: a középső világban élnek az emberek, itt ered a Világfa, Életfa is, mely összeköti a három világot. A felső világot a fa lombkoronája jelképezi, általában több szintű, itt vannak az istenek, jó lelkek, a bolygók és a csillagok. A fa gyökérvilága az alsó régió, ez a rossz lelkek, valamint a középső világgal együtt a szellemek lakhelye. Ez a világkép tehát függőleges, létezik azonban vízszintes elképzelés is, mint pl. a szibériai evenki népeknél. Itt a felső világot reggelinek, az alsót pedig éjszakainak nevezik. A kettő között van a középső világ. Mindezt egy hatalmas folyó köti össze. A sámán beavatása háromféleképpen történhet: öröklődéssel, tanulással és belső elhivatottsággal. Öröklődéssel a halott táltos lelke vagy az úgynevezett táltos betegség öröklődik, vagyis a sámán foggal, hajjal, tíznél több ujjal vagy több csonttal születik. Tanulás esetén az illető önként jelöli magát, ilyenkor a szellemek tanítják vagy az öreg sámán választja ki utódát. Belső elhívás esetén álmában megjelenik egy szellem, és kezdetben kedvező ajánlatokat tesz a hivatás elfogadásának érdekében. Általános jelenség, hogy a jelölt nem fogadja el hivatását, ezért a szellem kínozni kezdi. Ha továbbra sem enged, a szellem halálra is kínozhatja. Ha elfogadja, akkor következik a sámánbetegség, amely alatt a sámán több napig eszméletlenül fekszik étlen-szomjan. Az eksztatikus élmények általában a következő szertartássémát követik: szenvedés, halál, feltámadás. A beavatási álmok a következő témákat tartalmazzák vagy egyet, többet belőlük: a test feldarabolása, melyet a belső szervek és zsigerel megújhodása követ; égbeszállás és párbeszéd az istenekkel vagy szellemekkel; alvilágjárás és beszélgetés a szellemekkel és a halott sámánok lelkével. A beavatás alatt szerezte meg a további tevékenységét nagyban befolyásoló segítő szellem jóindulatát (segítségét).
A sámán szertartásainak a célja a rosszakarat kiküszöbölése vagy a jó indulat, támogatás elnyerése a természetfeletti erőktől. A szertartások alkalmával elengedhetetlen, hogy a sámán a révületbe, az eksztázisba kerüljön, ennek két formája van. A megszállott eksztázis (passzív) esetén a sámán intenzív lelkiállapotba kerül, mert a sámán testét egy szellem veszi birtokba. A másik formája pedig az utazó eksztázis (aktív), ilyenkor az életfunkciói minimálisra csökkennek, a sámán lelke elhagyja a testét. A sámánok az eksztázis eléréséhez különböző segédanyagokat használnak, pl. dob, pszichedelikus növények. A dob az egyik legfontosabb kelléke a sámánnak. Ez kör, néha ellipszis alakú, melynek külső, belső részét is jelképek díszítik. A dob ütemes verése hozzásegíti a sámánt a révülés eléréséhez. Mikor a sámán lelke utazik, a dob szimbolizálja az állatot, a dobverő pedig az ostort, ha vízen utazik a dob a csónakot, a dobverő pedig az evezőt jelképezi.
A sámánok a szertartások alkalmával mindig rituális köpenyt viseltek, amely a segítő szellemet jelképezte, általában egy állatot, ami lehetett madár, szarvas, medve stb. A fejdísze is szarvasagancsból készült, vagy egy olyan szalagból, amelyekbe tollakat tűzött. Vas szarvaspaták, madárkarmok, medvemancsok alkották a lábbelit; ezek is szimbolikus jelentésűek. Elmondhatjuk, hogy mai fogalmakkal élve a sámán pap, filozófus, sebész, mágus, botanikus és pszichológus is egyben.
Az ősmagyar sámánizmus
A magyarok honfoglalása előtti időkről nincsenek hitelesnek tekinthető adataink, konkrét információink a származásunkat illetően. Köztudott, hogy a honfoglalás kori időkben a magyarok pogányok voltak, a vallási vezető szerepkörét a táltos látta el, ami a sámán magyar megfelelője.
Az ősmagyar sámánizmusra jellemzők voltak a fentebb leírt tulajdonságok. Valóban kapcsolatban állt az animizmussal, hiszen embereknek, állatoknak, tűznek, ligeteknek stb. mind lelket tulajdonítottak a magyarok. A totemizmus ugyancsak jellemző volt a magyar világképre: a magyarok egy ősmadártól, a turulmadártól származtatták magukat – ezt bizonyítja az Emese álma című monda is. Diószegi Vilmos kutatásai szerint a magyar sámánok gyógyítók, jósok, lélekvezetők stb. voltak, mint ezt látni is fogjuk lennebb. A magyar táltos beavatása kétféleképpen történhet: öröklődés vagy belső hívás útján. A leendő táltos születhetett fölösleges csonttal, foggal, több ujjal vagy burokban. Már kisgyermekkorában érezhető volt különleges tulajdonsága: csendes, visszahúzódó gyerek volt, korához képest erős és látomások gyötörték. Ha hét éves koráig a szellemek ellopták a fogát vagy a fölösleges csontját, akkor nem lehetett sámán, ellenkező esetben a többi táltos elvitte tanulni. Néhol vizsgát is kellett tennie, meg kellett mássza a világfát, amelyet egy fa vagy egy létra jelképezett.
Belső elhívás esetén a fentebb már említett sámánbetegség kezdte kínozni (a táltos elrejtezett). Hoppál Mihály kutatásai szerint álmában a szellemek feldarabolták, hogy megszámolják fölös csontjait, és kipróbálják, hogy lelke a testétől valóban el tud-e válni. A szibériai népeknél meghalt a sámánjelölt, ha nem volt fölösleges csontja – vagy megválthatta emberéletekkel. Egy jakut sámánnak például öt csontja hiányzott, ez azt jelentette volna, hogy öt családtagja kellett volna meghaljon. De a sámán inkább lemondott és megvakult. A betegségtől kezdve a táltos immár rendkívüli képességek birtokosa lett. Az „ember anyagi léte az állat anyagi lététől függ, a természetfölötti erőket megszemélyesítő szellemek is jórészt állat alakúak. Éppen ezért a sámán minden tevékenysége hangsúlyozza az állati eredetet” – írja Diószegi Vilmos. Öltözéke a táltos segítőszellemét jelképezte: legtöbbször madarat, ritkábban szarvast.
A táltos dobjának Y-típusú fogója volt, mely Tejutat jelképezte. A bőrt 12 helyen erősítették hozzá a kerethez, ez a 12 csillagképet szimbolizálta. A dobot különböző szimbolikus ábrákkal díszítették. Napjaink emlékezetében is élénken él még a sámándob emléke és sokszor a szitával párosul, ami a gyermekversekben is előfordul: Adjon Isten lassú esőt, / Mossa össze mind a kettőt; / Szita-szita péntek, / Szerelem csütörtök, / Dob szerda.
A szertartások alkalmával elengedhetetlen, hogy a sámán eksztázisba kerüljön, amit a magyarok révülésnek hívnak. A szertartásokon a családfők vettek részt, akik a táltos jurtájának fala mentén helyezkedtek el. Ilyenkor sámán mindig rituális öltözékben jelent meg, dobjával és illatos növények füstjével érte el az önkívületi állapotot. Az eksztázis során egy fa törzsébe vágott lépcsőfokok megmászása jelképezte égi útját. A szertartások célja a gyógyítás, jóslás, áldáskérés volt.
A magyar táltosok között is léteztek jók és rosszak is (fehérek és feketék), ezek gyakran viaskodtak egymással bika alakjában, de előfordult, hogy kerekek, lángok vagy csődörök alakjában. Mindennek célja az időjárás jóra vagy rosszra fordítása volt. Mindig tudták előre, hogy hol, mikor, milyen alakban és kivel fognak viaskodni.
Az indián sámánizmus
A samanizmus uralja a vallási életet, vagy a legfontosabb része annak. Mivel általában minden fiatal férfi alávette magát a látomáskereső rítusnak, vagyis egy saját segítő szellem keresésére indult, ezért mondhatnánk minden indián sámánizált egy kicsit. De nem mindenki vállhatott sámánná, mert csak a sámán volt képes a szellemek segítségével a természetfeletti erők közvetlen megtapasztalására.
Mint általában minden kultúrában, úgy az indiánoknál is a sámán fő feladata a gyógyítás, ezért orvosságos embernek is hívják, de emellett ő szellemi vezér, jós, költő, énekmondó, előadó, a vadászszertartások vezetője, vagyis az ő feladata, hogy fenntartsa a világrétegek közti harmóniát. A harmónia alapelv, mely minden indián társadalom gyógyítási módjában visszatükröződik, ám kultúránként eltérő megfogalmazásban. A pimák és a navahók szerint ha helyesen él az ember, betart minden előírást, tudja, hogy mit lehet tenni és mit nem és ennek megfelelően cselekszik, akkor jó egészségnek fog örvendeni. A beavatás történhet spontán módon vagy szándékos kereséssel. Spontaneitásról beszélhetünk, akkor, ha egy halott sámán lelke vagy az ún. sámánbetegség öröklődik, ilyenkor a gyerek foggal, hajjal vagy tíznél több ujjal születik (fölös csonttal), vagy akkor, ha a jelöltnek álmában megjelenik egy szellem, és kezdetben kedvező ajánlatokat tesz a hivatás elfogadásának érdekében. Tanulás esetén az illető önként jelöli magát, ilyenkor a szellemek tanítják vagy az öreg sámán választja ki utódát, ezt nevezzük szándékos keresésnek. A suszvap indiánoknál a sámánt állatok avatják be, akik majd a védőszellemei lesznek. A még szűz serdülő fiúnak izzasztókunyhót kell építenie, éjszaka a gőzben tisztul, táncol, énekel, addig, amíg a védőszellem meg nem jelenik, és segítségét fel nem ajánlja. Később az állat megtanítja saját nyelvére is. A paviotszo indiánoknál a halott sámán jelenik meg az illető álmában és tanítja.
A beavatási álmok meghatározó élménye a testi feldaraboltság átélése volt, valamint égbeszállás és párbeszéd az istenekkel vagy szellemekkel; alvilágjárás és beszélgetés a szellemekkel és a halott sámánokkal. A szertartásoknak mindig van egy jól meghatározott okuk, ilyenkor elengedhetetlen, hogy a sámán révületbe, eksztázisba kerüljön, melyet bizonyos eszközök használatának segítségével ér el. Növények kivonatait, füstjét is használták a tudatállapot módosításához. Carlos Castaneda Don Juan tanításai (A tudás megszerzésének jaki módja) című könyvében is olvashatunk ezekről a pszichedelikus növényekről: „Don Juan, egymástól függetlenül és különböző alkalmakkor, háromféle hallucinogén növényt használt: peyote-ot (Laphophora williamsii), csattanó maszlagot (Datura inoxia, illetve D. meteloides) és egy gombát (talán Psilocybe mexicana). Az amerikai indiánok már az európaiakkal való találkozásuk előtt ismerték e három növény hallucinogén tulajdonságát. Hatásuk miatt ezeket a növényeket széles körben használták örömszerzés, gyógyítás, varázslás és egyfajta eksztázis elérése céljából.” Ugyanakkor a dob ütemes verése is hozzásegítette a sámánokat az önkívületi állapothoz. A dob általában tojásdad formájú, bőre rénszarvas-, jávorszarvas- vagy lóbőr. A felszínét rajzok díszítik, amelyek általában a világmindenséget ábrázolják. Lehetnek: természeti képek, Nap, Hold, Csillagok, állatok, növények, emberek, eszközök vagy vonalas, sugaras, geometrikus alakzatok is.
Az észak-amerikai sámánoknak inkább jelképes szertartás öltözetük van: sas- vagy másféle madártollak, egyfajta csörgő vagy egy kis dob, zacskók hegyikristályokkal, kövekkel és más varázstárgyakkal. Ritkábban, de vannak szertartási öltözékek is, az apacsoknál például a sámánoknak van egy rombusza, egy varázskötele és egy szertartási kalapja is. A sámánt, amikor beteghez hívták, gyógyítását a betegség okainak kiderítésével kezdte. A betegség oka lehetett egy tárgy, amely bekerült a testbe, vagy a lélek elvesztése. Az első esetben el kell távolítani a harmóniát megbontó, a bajt okozó tárgyat. A másodikban meg kell találni a beteg szökevény lelkét, és vissza kell hozni. A gyógyítás során elengedhetetlen az eksztatikus képességek alkalmazása; a szertartás szükségképpen magába foglalja a szellemek megidézését. Az ártalmas tárgyak lehetnek kavicsok, pirinyó állatok, bogarak, amelyeket a gonosz szellem vagy boszorkány a gondolat erejével helyezi be a testbe. A lélek elvesztésének okai lehetnek álmok, amelyek a lélek szökését idézik elő, holtak, akik nem tudják itt hagyni a földi életet; vagy maga a beteg lelke, amely túl messze csavarog a testétől.
A szertartásokra általában éjszaka, a beteg házánál kerül sor. A paviotszó indiánoknál a sámán egy tolmács kíséretében vagy egy táncosnővel érkezik meg a szertartás helyszínére. A szertartás közös pipázásból, éneklésből áll, majd a diagnózis felállítása után (esetenként ez eksztatikus képességek alkalmazását igényli) közös tánc következik a tűz körül. De olykor a sámán meditációba mélyedve keresi a baj okát, pl. az acsumavi indiánoknál. Az észak-amerikai indián sámánok szertartásai nagy vonalakban hasonlítanak. Ezzel szemben ritkábbak a látnok- és időjárás-varázsló szertartások.
/Kató Mária Magdolna – Fülöp Csenge: A sámánizmus madártávlatból/
INDIÁN GYÓGYÍTÓ MANDALA |
|
|
|
Mit jelenthet ma a nyugati ember számára az indián kultúra, az indián filmek és regények nosztalgiáján kívül? Biztosíthatom, hogy nagyon sokat! |
|
Kezdjük először a szertartással. A sámán (a közösség szent embere) előkészítette a sátrat a szertartásra. Tüzet rakott a sátor közepén, megtisztította a sátor belsejét, majd elkészítette a homokmandalát (belülről kifelé felépítve, mint a buddhista szerzetesek), és megidézte a törzs segítő szellemeit a szertartáshoz. |
|
A homokmandala készítésekor szabad kézzel szórták a színes homokot, minden segédeszköz nélkül. Így nem olyan tökéletesek ezek a mandalák, mint a klasszikus buddhista homokmandalák, de így gyorsabb volt az elkészítése, és a célnak tökéletesen megfeleltek. |
|
Nem használtak sok színt, általában 10 alatt volt a felhasznált színek száma. Egyszerű mintákat használtak, és akkorára készítették el a mandalát, hogy egy ember kényelmesen beleülhessen. |
|
Mikor a sámán végzett az előkészületekkel, behívta a beteget és a homokmandala közepébe ültetve, elkezdte a szertartást énekléssel, és csörgővel vagy dobbal kísérve. |
|
Minden mandala, és ének mögött van egy mítosz, egy történet, amelyet mindig a betegséghez választottak meg. A történetben mindig van egy hős, aki sikeresen megoldotta a betegséggel kapcsolatos problémáit és sikeresen felgyógyult a betegségből. A betegnek azonosulnia kell a hőssel, a történettel, ebben segíti az ének és a mandala, amelyek szimbolikusan jelenítik meg a történetet. A mítoszt nem mondják el, feltételezik, hogy a beteg ismeri már ezt, hiszen a törzs mindennapos életében folyamatosan megjelennek ezek a mítoszok, és teljesen áthatják az életüket. Így a nevelés is egyszerűbb volt. Ha egy gyerek megkérdezte, hogy miért nem tehet meg valamit, akkor az volt a válasz, hogy ez, meg ez a hős sem tette meg, mert ez a tett nem vezetett előre, s nem szolgálta a törzs életben maradását. Ezeknek a mítoszoknak, történeteknek nagyon erős kapcsolat megtartó erejük van. A beteget így magával ragadja, és mélyen megérinti a szertartás. Azonosul a történettel, a sámánnal, a mandalában megtestesülő erővel, a hőssel, és az azonosulás révén belsőleg végig éli a gyógyulás folyamatát. Minden a helyére kerül, egyensúlyba kerül a betegben. Ezt végtelen nyugalomban, csendben, erőben és bizonyosságban éli meg, tudja, hogy hol van a helye, s tudja, hogy mit kell tennie. Mikor a szertartás véget ér, a test még beteg (műszerekkel még kimutatható), de a beteg lelke már meggyógyult, erős, egészséges, tettre kész, és szép lassan meggyógyítja a testet is, helyreállítja a fizikai testben is az egyensúlyt, az egészséget, amit még gyógynövényteákkal is támogatnak. A csillagok, mint archetípusok szimbolizálják a hősöket (a négy minőségben, dualitásban megjelenítve -két ellentétes színnel megrajzolva-, jelképezve ez által, hogy ők is emberek), a gyógyuláshoz szükséges tulajdonságaikat, az élethelyzethez való hozzáállásukat, mint fényforrásokat, amelyek megvilágítják, s mint égi csillagokat, amelyek megmutatják a helyes utat. A villám az égből érkezik, az istenek ajándékának (gondoljunk a tűzre) számított. Még a mi nyelvünkben is használjuk „a felismerés villámként hasított belém” kifejezést. A gyógyulás is ilyen belső villám (szikra) hatására indul be, mikor a beteg megérti betegségének az okát. ”Az ember érez, nem keres, elfogad, s már nem kérdi, ki ad, úgy ragyog fel a gondolat, mint a villám, szükségszerűen, bizonytalanságok nélkül: soha nem tudtam választani. Az elragadtatás iszonyú feszültsége néha könnyekben oldódik fel, és akaratlanul is hol lassítja, hol gyorsítja a lépteimet, teljes önkívületi állapotban vagyok, s közben egészen tudatosan érzem, hogy véget nem érő, finom reszketés ráz egészen a lábujjam hegyéig, mélységes öröm ez, amiben a lehető legfájdalmasabbat és legkomorabbat nem úgy érzékeled, mint ellentétet, hanem mint szükségességet, mint egy új színt, amire ennyi fény közepette szükségünk van.” A villám összefüggésben van a szivárványokkal (amelyek szegélyezik körben a mandalát, kialakítva a teljes kört), hiszen a vihar után látunk szivárványt. Túl éltük a vihart (a betegséget), és a megjelenő szivárvány kapuja mosolyogva emlékezteti ijedt énünket egy másik létező világra, a támogató tudatalattink világára, amelyet a beteg, a gyógyulást követő megkönnyebbülésben érzékelhet, hogy nincs egyedül, hogy vigyáznak rá, hogy a betegség érte s nem ellene volt. Ez a mandala tulajdonképpen egy szivárvány mandala. A természet egyik csodája a szivárvány egy megfoghatatlan, de látható kaput mutat meg nekünk. |
|
Ha jobban megnézzük a szivárványokat, akkor észre lehet venni, hogy a szivárvány belsejében fényesebb, világosabb az ég, mint rajta kívül. Mintha egy másik dimenzióba vezetne. A színek befelé nőve (a legkisebb rezgésű pirossal kezdődik a külső szélén és a legmagasabb rezgésű lilával végződik a belső szélén) mutatják az utat. A mandalában leegyszerűsítve a két szélső színt jelenítik csak meg, emlékeztetve bennünket a kívül és belül dimenzióira, emlékeztetve a kapura, az átjáróra. Emlékeztetve a feladatra, hogy át kell mennünk a kapun, a szivárvány alatt. | |
S legvégül a szélén a gömbök mi vagyunk emberek (személyiségek, egók), akik mint bolygók keringünk a belső napunk körül, és akibe belevág az „Isten villáma” ha szükséges (ha a kapcsolat megszűnik), ha kérjük. A gömb az ember teljességét, egységét, tökéletességét szimbolizálja. Itt négy részre osztva (fent és lent – ég és föld, bal és jobb – múlt és jövő) jelképezi földi állapotunkat, megosztottságunkat, de a metszéspontban létrejön egy pont, ahol a vízszintes és függőleges találkozik, egy középpont, a szív. Sokat hallottuk már, hogy az indiánok a szívükkel "gondolkoznak", a fejük helyett. „Az igazi indián filozófiája szerint indiánnak lenni egyfajta tartást, szellemi állapotot jelent. Indiánnak lenni egyfajta létállapot, amit az ember a szívében hordoz. Ez azt jelenti, hogy a szív szavát követed, s mintegy energia-elosztóként működsz ezen a bolygón. Hallgatsz a szívedre, az érzéseidre, a megérzéseidre, hogy eloszthasd az energiádat, hogy a Föld és az Ég hasonló energiáit mágnesként magadhoz vonzzad, s a szívedből – lényed valódi központjából - újra eloszthasd. Ez a mi feladatunk.” (Brook Medicine Eagle, Nez Percé és Lakota indián asszony Egyszerűen csodálatos ez a mandala! Egyszerű, tiszta formáival, színeivel, impulzív, kiáramló energiáival nagyon erős hatással van az emberre. „A közösségben együttesen átélt megváltozott tudatállapot és látomásos, képi agyműködés olyan bonyolult információk feldolgozását és integrációját teszi lehetővé, amelyet a fogalmi gondolkodás -elszakadva a mélyebb érzelmi és fejlődéstörténetileg ősibb agyi gyökereitől - nem lenne képes.” A betegnek aktívan kell részt vennie a szertartásban, hinni kell, és tevékenyen összpontosítani arra, ami történik. A sámán szerint a gyógyulás egyedül a betegen múlik. Jung szerint a tudattalan képekben formálódik meg, olyan mintha ez volna a tudattalan nyelve. A gyógyítás nyitja a képzeletben rejlik. Jung mindig biztatta a betegeit, hogy ne tartsák magukban vissza a mondanivalójukat, hanem öntsék valamilyen formába azokat. Ezért, aztán aki spontán módon, tudatosan dolgozik ezekkel a képekkel, kapcsolatot létesíthet a tudattalannal. Jung megfigyelte, hogy betegei által készített képekben felbukkanó formák, témák, történetek mind megtalálhatók már az emberiség tárházában (a mitológiában, a művészetben, a tudományos művekben, stb.). Minden egyes szimbólumnak ereje van, és a festője minden esetben elbeszélést teremt köré. A képnek az a szerepe, hogy hatalma van, segít áthozni a tudattalanból a tudatosba a számunkra létfontosságú tudást. A jelképrendszernek, a képeknek, a szimbólumoknak el kell jutniuk a beteg tudatába, és tudatosulniuk kell az eredményes gyógyuláshoz. Ma egy nyugati embert hiába ültetnénk egy ilyen csodálatos mandala belsejébe, nem sokat használna, mert nem tudna a helyzettel és magával mit kezdeni. Ma, ha a mandala segítségével szeretnénk gyógyítani, akkor először nekünk kell segíteni a betegnek, hogy megteremthesse a saját szimbolikáját, amellyel lehet majd dolgozni, amire a gyógyítást lehet majd építeni. Elmesélem, hogy gyermekkoromban hogyan gyógyultam meg a betegségeimből, hogy jobban megértsétek az indiánok gyógyító tudását. Ha megbetegedtem elvitt édesanyám az orvoshoz. A rendelő ugyanazt a hatást gyakorolta rám, mint az indiánokra a sámán kunyhója gyakorolhatott, és a fehér köpenyes szertartásosan viselkedő (várakozás az orvosra, az orvos határozott beszéde, és mozdulatai), tiszteletet ébresztő orvos olyan volt számomra, mint a sámán lehetet az indiánok számára. Mikor kijöttem a rendelőből már sokkal jobban voltam, szinte ugrálnivaló kedvem volt, mert tudtam, hogy meggyógyulok, és egy csodálatos hét elé nézek, ami alatt élvezhetem édesanyám szeretetteljes gondoskodását, ápolását, és a gondtalan pihenést. Ez után testileg, lelkileg megerősödve térhettem vissza az életforgatagába. Befejezésül álljanak még itt idézetek a Sascha Wuillemet, Andrea-Anna Cavelius: Színmeditációk című könyvéből az indiánok lelkivilágával kapcsolatosan, és váljanak mindenki épülésére. |
|
„Szólítjuk a Földet, hazánkat, Szólítjuk a földet, mely megtermi táplálékunkat, Szólítunk mindenkit, aki valaha élt ezen a Földön,
„Jártam a világ végén.
|
Az indiánok gyógymódjai
A bennszülött indiánok tudásának csak egy kis töredékét ismerjük, pedig számos betegségre ott a megoldás!
Amazónia őserdejének 16,5%-át már sikerült kiirtani 2004-re. Például Brazília a 2009-es koppenhágai klímacsúcson elkötelezte magát amellett, hogy 2020-ig nyolcvan százalékkal csökkenti az Amazonasi esőerdő irtását. Az elmúlt tizenegy hónapban azonban az azt megelőző év ugyanezen időszakához képest a kiirtott erdőterület 34 százalékkal nőtt.
Ős-Mexikó, Ős-Peru
Ős-Mexikó és Ős-Peru művészeti emlékein talált motívumoknak az egyiptomiakkal való hasonlósága, az analóg építészeti stílus, a közös piramisépítés, az írás azonos fejlődése valószínűvé teszik, hogy Amerika ősbirodalmainak műveltsége Egyiptoméval közös forrásból táplálkozott. Amerika őskorának orvosi ismeretei mégis inkább a babiloni asztrális orvostudománnyal való rokonságot mutatják.
Amerika ősi népeinél az orvosi ismeretek művelése szoros összefüggésben állt a vallásos kultusszal. Talán még kifejezettebben, mint Egyiptomban, amit a helyi viszonyok magyaráznak. Hosszú száraz évszakokra tartós esőzés, ennek nyomán meg tömérdek megbetegedés jött. Nem csoda, ha legfőbb betegségokozónak a vizet, illetve az eső istenét, Quaxolotl-ot tekintik. Aki az őróla elnevezett hónapban született, el lehetett készülve, hogy vak, béna, kiütéses, vagy rühes lesz. A klímának fontos egészségügyi szerepe időjósokká tette a paporvosokat. A paporvosok templomokban éltek s e templomi iskolákban nevelték utódaikat. Istenük az orvosisten, a Quetzalcoatl, a szélisten. A betegségek istene Xiuhatlatl, a szülésé a Holdisten, kinek fejére csigát rajzolnak, az anya méhéből kibúvó gyermek jelképét. A halál istene Kukulcan, akit madárral és kígyóval ábrázoltak.
Isteneken kívül még gonosz varázslók befolyásolhatták az ember egészségét. Ezek ellen ellenvarázslat segített. Terápiájukat ez a misztikus kóroktan képezte. Sok esetben a ráolvasáshoz, valamint a betegségnek - a mai indián terápiában is alkalmazott - kiszívásához folyamodtak. Gyógyszereiket inkább a külsőleg látható megbetegedésekben használták. Így foghúsgyulladásnál sós paprikát, a foghúzás után sót. Fejfájás ellen a cocoiatic-levél füstjét szagoltatták. Ismerték a gőzfürdőt, és a masszázs hatásait, mely dörzsölés, csipkedés és gyúrás formájában volt divatos.
Szülésnél természetellenesnek tartották az ikerszülést, a magzatokat ilyenkor elpusztították. Következtethetünk arra, hogy operációkat is végeztek. A múzeumokban őrzött antropomorf vázák legtöbbje orrukon, ajkukon vagy lábukon megcsonkítottakat mutat. Bár ez utalhat betegség, büntetés, sebesülés ábrázolására is, de tudunk róla, hogy a sebeket aloé-lében mosott emberi hajjal varrták össze és kaucsukkötéssel fedték. Ez műtétekre utal. A legtöbb nyom a gyógynövények alkalmazásáról maradt fenn. Az "Indák első orvosa" címmel megtisztelt Francisco Hernandez 1570-ben érkezett az Újvilágba. Hatalmas mennyiségű adatot gyűjtött a mexikói gyógynövényekről, az ősi gyógymódokról, az ősi kultúráról. 16 kötetes műve sajnos csaknem teljesen megsemmisült. Néhány gyógynövény a mexikói népi orvoslásból:
A mexikói mocsárciprus. Fanyar, keserű gyantájával sebeket, fekélyeket, mindenféle bőrbetegséget kúráltak, de használták fogfájás és köszvény ellen is. Kége vizelethajtó. Leveleit bőrviszketegség enyhítésére alkalmazzák. Megfázás, mellkasi bántalmak, például bronchitis gyógyítására a feldarabolt mocsárciprus fát egy gödörbe rakva és földdel letakarva meggyújtották. A föld alatt elégő és a földdel elkeveredő gyantás fából egy szurokhoz hasonló anyag keletkezett. Ezt rakták a beteg mellkasra. Az avokádó. Olajban, vitaminokban, tápanyagokban gazdag gyümölcsét főként salátának és köretnek eszik ma is. A termés húsa elfogyasztva afrodiziákum, sérülésekre kenve jó sebforrasztó. Kérgének főzetét régóta belső élősködők kiűzésére alkalmazzák. Elpépesített magvaiból készített kenőcsöt bőrpirosítónak használták. Fogfájás csillapítására egy kis magdarabkát helyeztek a lyukas fogba. A termés finom olajával kiszáradt, kirepedezett bőrt kezeltek. A Bocconia fajokat a legősibb érzéstelenítők közé sorolhatjuk. A terméséből kipréselt olaj szétoszlatja a daganatokat, eltünteti a tályogokat. Csípős és összehúzó anyagokat is tartalmaz. A kéregtől megfosztott hajtásokból a szem gyulladásos, fekélyes betegségét gyógyító szert lehet készíteni. A növény nedve és a gyümölcs is szélhajtó és a megfázásos betegségek gyógyítója. Az összezúzott levelek hegesítik az elhanyagolt sebeket és szétoszlatják a szemölcsöket. A sárga tejnedvét tették a bőr alá az operáció előtt, helyi érzéstelenítés céljából.
A varázsmogyorófélékhez tartozó ámbrafa gumiszerű gyantája volt az első rágógumi, amit leheletillatosítónak és a fogak konzerválása végett rágtak. A folyékony balzsammal vérhast kezeltek, hasmenést csillapítottak és hurutos megbetegedéseket kúráltak. A balzsammal készült ital segíti az emésztést, erősíti a hasat és a daganatokat is szétoszlatja. A mikulásvirág szép mexikói virág, tejnedvét orbánc és mindenféle bőrbetegség gyógyítására használták. Lángvörös murvaleveleinek főzetét szoptatós anyákkal itatták, hogy több tejük legyen. A tejnedvet szőrtelenítésre használták.
Még a gyapot is gyógynövény.Egyes fajok levél- és virágfőzetével torokgyulladást, pirított magjával vérhast kezeltek. Ősi magzatelhajtó. A trópusi dinnyefa, papaya. Sárgadinnyére emlékeztető termése nagy értékű vitaminokat, tápanyagokat tartalmaz. Ételnek, italnak, nyersen és főzve egyaránt fogyasztják. A növény csaknem minden része gyógyhatású. Főként bélférget és rákbetegségek ellen használták. Tejnedvével égési sebeket, középfülgyulladást kezeltek. Manapság a pollenallergia súlyosabb eseteiben orrcseppnek alkalmazzák az idegen fehérjék feloldása céljából.
Ismerték a szágót idegnyugtatóként, egyes fenyők leveléből forrázott teát gyomorpanaszokra, a duglászfenyő fiatal hajtásrügyeit nemi baj ellen, A szarszaparilla örökzöld cserjének a gyökerében lévő hatóanyagok a nemi baj és a köszvény legősibb gyógyszerei. A yukka-fajok magvainak szélhajtó hatását ismerték, A filodendron érett terméseiből préselt nedv az izületi gyulladás szere. A szent tea egy borsfaj. Illatos leveleit főként helyi érzéstelenítésre, fej- és fogfájás csillapítására használták. A fekete fűz kérgéből ősi lázcsillapító és orbánc elleni szer készült. A mexikói dió leveleit felmelegítik, és a reumás testrészekre téve enyhítik a fájdalmat, csökkentik a gyulladást.
Íme néhány ősi idők óta máig fennmaradt gyógyszer. Napjaink emberein is sokat segít. (Tehát elsősorban fitoterápiát, balneoterápiát, masszázst alkalmaztak, valamint a ráolvasások bizonyos pszichoterápiának felelhettek meg. )
A manapság újra felfedezett fül- és testgyertya is az ősi indiánok öröksége:
Ez az ősi, természetes gyógymód a leírások szerint Dél-Amerikából származik. Indián törzsek fedezték fel először, hogy egy tölcséres eszköz testen történő elégetése megtisztítja a testen belül futó energiapályákat, megszabadítva így a beteget a gyulladásos gócoktól és fájdalmaktól, azaz a blokádoktól, melyek akadályozzák a szabad energiaáramlást. A gyertyákat kezdetben puha törzsű fák vékony háncsából csavarták és nagy levelű növények leveleiből. Később rájöttek, ha méhviaszba mártják, a gyertya égése lassabb, így növekszik a hatékonysága, és nagyobb mennyiségű salakanyagot képes kioldani a szervezetből.
Az aztékok, maják öröksége
Közép- Amerikában a gyógyítók és javasasszonyok jól ismerték az emberi testet, a mágia és a gyógyfüvek hatását. Az aztékok ásványokat és bizonyos állatok húsát is gyógyításra használták. Vizelettel csillapították a lázat, gyakran csapoltak vért. A sebészek szükség esetén koponyát lékeltek, végtagokat amputáltak, császármetszést végeztek, és ismerték a fogorvoslást is. Műtéteikhez pattintott obszidiánból készült kést és szikét használtak. Feltehetően pontos anatómiai ismeretekkel rendelkeztek, melyeket az isteneknek bemutatott emberáldozatok során szerezhettek. Szobraikon és domborműveiken is megjelenítették gyógyító tudományukat. Az aztékok mindennapos családi szokása volt a gőzfürdőzés, mely a test mellett a lélek megtisztulását is szolgálta.
A 18 maja törzs papkirályai uralkodók és indián sámánok voltak egyben, akik több napos böjt után, önkívületi állapotban gyógyító- és áldozati szertartást mutattak be az isteneknek.
Ismerték a módosult tudatállapotot előidéző növényeket, melyeket önmaguknál transzállapot előidézésére, emberáldozataiknál pedig elkábításra használtak.
Az „istenek növényeit” pedig azért fogyasztották, hogy hallucinogén állapotban kapcsolatba kerüljenek a túlvilággal, hogy látomásaik legyenek és meglássák a jövőt. A légyölő galócát a guatemalai maják még ma is a megvilágosodás eszközeként használják. |
A mexikói népi orvoslás a világon egyedülálló. Közel 20 000 növényfajt használtak gyógy-, illetve haszonnövényként – sokuk hatásmechanizmusa még napjainkban is feltáratlan. A mexikói őslakosság a napot rendszerint papaya gyümölcs fogyasztásával kezdi, magját bélféreg ellen fogyasztja, de a növény többi részét is gyógyításra használja. Az indiánok a különféle betegségek hatékony gyógyításán túl a mérgező növények hatását is ismerték és használták, például mérgezett nyilaikon ellenségeikkel szemben és vadászatokon. Mexikóban a 12 méterre is megnövő óriás kaktusz fiatal hajtásainak levéből az indiánok narkotizáló italt készítenek. Az indián papok a nyílfű nevű kúszónövény magjától transzállapotba kerülve lépnek kapcsolatba halottaik lelkével.
A mexikói fikuszfajok levegőn gumivá szilárduló tejnedvét az őslakos indiánok a törött csontok rögzítésére használták, de jó még szemölcsök, sebek, tályogok kezelésre is. A bűzcserje erős fokhagyma illatú növény. Levelét lázcsillapításra, magzatelhajtásra, valamint fejfájás és skorpiócsípés ellen használták. A mexikói liliomfa, az azték nemesség díszfája volt. Illatos virága a beteg szív egyik legfontosabb gyógyszere volt, de bénulást is gyógyítottak vele. Az ámbrafa illatos gyantáját füstölőként használták, de ebből készült az első rágógumi is a lehelet illatosítására és a fogak konzerválása. A Bocconia arborea a mákfélékhez tartozó növény. Sárga tejnedvét operáció előtt a bőr alá juttatták, mint helyi érzéstelenítőt. Az újvilági festőcserje a legősibb indián festékanyag és gyógynövény. Magjainak főzetét az aztékok húgyúti megbetegedések, epilepszia, kígyómarás, fekélyek és sebek kezelésére használták. Az álomhozó almafa gyümölcse közkedvelt Mexikóban. Kérgét – az indiánoktól eltanulva – a mexikói orvosok is sokáig alkalmazták nyugtatóként, altatóként. A szoptató nők a zúzott levelek nedvével kenték be mellbimbójukat, így óvták meg gyermeküket a hasmenéstől.
Sokféle elképzelést ismerünk a misztikus „kristály koponyákról”, melyek mérete az ököl nagyságútól egészen az 5,3 kg-os súlyúig terjed. Mindegyik egyetlen hegyikristályból került kifaragásra, ami még a mai technikai színvonalon is szinte kivitelezhetetlen. Talán a legelfogadhatóbb Chris Morton és Ceri Thomas „Az istenek könnye” című könyvében leírt teória: a kristálykoponya a béke korszakát hozza el a Földre, ha egyesítik 12 másik társával. Ezen elgondolás jegyében a világon eddig megtalált 12 kristálykoponyát a hopi indiánoknak adták át megőrzésre. Bízzunk benne, hogy a 13. koponya megtalálása végül elhozza majd a békét Földünkre!
Ma már a gyertya a jól bevált természetgyógyászati eszközök közé tartozik, világszerte használják kiegészítő terápiaként a különböző egészségügyi problémáknál, vagy akár önálló kezelésként is bizonyos esetekben. Készítéséhez általában tiszta lenvásznat, pamutvásznat, a mártáshoz méhviaszt és parafint használnak, különböző arányban keverve. A gyertya szélesebb végét meggyújtva és a testpontra helyezve a kéményhatás következtében vakuum keletkezik, amit az égés általi hőhatásból keletkezett felhajtóerő hoz létre. A szívóhatás által kihúzott salakanyag megjelenik az elégetett gyertya csonkjának belsejében összegyűlt üledékben.
Hosszan sorolhatnánk az indiánoktól kapott olyan értékes ismereteket, melyeket napjainkban is hasznosítunk.
A kinint a jívaro indiánoknak köszönhetjük, amivel legyőzhettük a maláriát. Az ayahuascat gyógynövényként csak 1995-ben ismerte meg a világ, de már fontos gyógyszer alapanyag, akárcsak a maca, az „Andok ginzengje”. Az ayahuasca nevű hallucinogén (pszichoaktív) itallal elsősorban a purguerok gyógyítanak béltisztító hatása miatt.
A gyógyító embereket a szerint nevezik el, amivel fő gyógyító tevékenységüket végzik. A tabaquerok dohánnyal, a camalonguerok az Andok eddig azonosítatlan camalonga nevű növényének magját fogyasztva kezelik betegeiket. Az ayahuasquerok a beteg belső megtisztítása után szigorú diétát írnak elő neki, hogy a növény gyógyító hatása maradéktalanul kiteljesedjen. A pasuchaca vércukorszint csökkentő hatása miatt nagy karrier előtt áll.
A kokalevélből, az Andok lakóinak ősidők óta szent növényéből kivont kokain a gyógyászat ma már nélkülözhetetlen alkotóeleme. Az inkák fontos gyógynövényével a gyomorfekélytől a hegyibetegségig számos bajt kezeltek. Ismerték helyi érzéstelenítő hatását, ezért műtéteknél is használták. Ma is népszerű: fejfájás csillapítására a leveleit a halántékukra teszik, orrvérzés esetén a megpárolt magvakat az orrlyukakba dörzsölik, csonttörések gyógyításakor tojásfehérjével és sóval kevert kokalevelekkel borítják be a sérült felületet.
„A gyógynövények csak akkor hatásosak, ha a lelket már meggyógyítottuk.” (mapuche gyógyító, Chile) „A növényeknek lelkük van, ha arra használjuk, amire kell, nekünk adják azt, amijük van. Ezért tisztelnünk kell őket.” (bolíviai indiánok). Az indiánok úgy gondolják, hogy a lélek és a természet egyensúlyának visszaállításával megszűnik a betegség. Peruban, a paraguayi határhoz közel, a Banados de Isoso vidék kórházában két gyógyító dolgozik egymás mellett. A helyi guaraní indiánok sámánja és egy képzett orvos. Attól függően tevékenykednek, hogy a beteg állapota mit kíván meg. A sámán elsősorban a lelki eredetű betegségeket gyógyítja.
Bolívia amazóniai régiójában a lepkeszúnyog fekélyeket okozó parazitákat terjeszt. A chimán indiánok ezeket az evanta nevű növény levelével borogatva gyógyítják. Találmányukat ma már a modern világ is hasznosítja. A szúnyog által terjesztett betegség évi 350 millió embert érint az egész világon, ezért is volt a közelmúlt egyik legfontosabb felfedezése 1987-ben.
A macskakarom a perui Andok bennszülött növénye. A trópusi őserdő fás liánjának belső háncskérgéből készülő gyógyhatású készítményt 1994-ben ismerték el gyógynövényként, mivel a 80-as évek óta folyó klinikai vizsgálatok igazolták különleges hatását. Jelentőségét a malária elleni küzdelemben rendkívül fontos kininhez hasonlítják. Növeli a fehérvérsejt számot, javítja a vérképző szervek működését, alkalmas a kemoterápiás kezelések mellékhatásának csökkentésére, de daganatos, ízületi- és szívbetegségek kezelésére is használják. A német származású Artur Brell fedezte fel, hogy a macskakarmot fogyasztó ashaninkák között ismeretlen a rák. Peru legnépesebb amazóniai törzse évszázadok óta fogyasztja a növény minden részét. Ma már tabletta (gyomor- és bélbetegségek, fekélyek, nőgyógyászati panaszok, légzőszervi bántalmak, ízületi- és csontfájdalmak kezelésére ill. megelőzésére), gél (sebek, bőrgyulladások, gombás fertőzések, herpeszek, övsömör, aranyér esetén) és tea formájában nálunk is kapható. Citosztatikus hatásánál fogva képes elfojtani a tumoros sejtek szaporodását és a fagocitózist (sejtfalás) serkentő hatása miatt pedig erős immun-stimuláns.
Bár sok mindent ellestünk már az indiánoktól, mégis keveset tanultunk. Míg ők a betegségek megelőzésére ismernek hatékony módszereket, mi csak akkor kezdünk élni ismereteikkel, amikor már baj van.
Ha tehetjük, addig válasszunk, amíg nem késő.
interno.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1218&Itemid=55
www.mandalaportal.hu/mandala/indian-mandala.htm
www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/neprajz/indian/html/
Téma: Indián gyógymód
Nincs hozzászólás.